با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ ذخایر و منابع زمین
زیارت عاشورا

 

ذخایر و منابع زمین

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر ، استفاده ازذخایر و منابع طبیعی رو به افزایش است. این امر در کشورهای پیشرفته که قبل از ما این راه را پیموده اند با گستردگی زیادی به چشم می خورد . ولی تفاوت در این است که در این کشورها استفاده از این منابع با توجه به محیط زیست و در نظر گرفتن عواقب و نتایج استفاده از منابع انجام می شود .
نظر به اینکه کشور ما جزو کشورهایی است که ذخایر و منابع غنی دارد و درآغاز راه توسعه می باشد ؛ باید نسبت به ذخایر و منابع آن توجه بیشتری گردد . هر چند که کشورهای دیگر در امر شناخت و بهره برداری از ذخایر از ما پیشی گرفته اند ، ولی بر عهده ی ما است که با بالا بردن آگاهی و شناخت بیشتر این عوامل علاوه بر جلوگیری از مصرف منابع توسط دیگران ، خود به فکر حفظ ذخایر و منابع کشورمان باشیم که پشتوانه ی اقتصادی مهمی برای ما و نسل های آینده این سرزمین است

 

 

 منابع طبیعی :گنج مدفون !

این عبارت ما را به یاد طلا و یا سنگ های قیمتی می اندازد ، در حالی که ذخایر ارزشمند دیگری نیز در زمین وجود دارد که از میلیون ها سال پیش در این سیاره ذخیره شده اند ، مانند نفت ، گاز ، آهن ، نقره ، ماسه ، آلومینیوم ، مس و ...
امروزه نحوه ی استفاده ازاین ذخایر به شکل تاسف آوری باعث رو به اتمام گذاشتن این ذخایرواستفاده ی بی رویه از این کره خاکی می شود . استفاده مجدد از موادی که برای ساخت یک محصول یا وسیله مصرف می گردد ، می تواند ما را در کاهش استخراج منابع طبیعی یاری دهد . در واقع باید به نحوه ی استفاده از ذخایر زمین بیشتر فکر کنیم .گنجینه های کره ی زمین متعلق به تمام افراد کره ی زمین و همچنین نسل های آینده می باشد نه فقط ما . بنابراین باید در حفظ آن ها بکوشیم .

عوامل و تاثیرات آن ها به همراه معرفی راه کار های عملی :
تمام وسایلی که در اطراف ما وجود دارند از موادی ساخته شده اندکه به نوعی منشا آن ها از ذخایر زمین می باشد . مواد پلاستیکی ( که مصرف آن در کشور ما بسیار زیاد و بی رویه می باشد ) چه به صورت کیسه های نایلونی که مصرف بالایی توسط افراد دارد و بیشتر هنگام خرید مورد استفاده قرار می گیرد و چه به صورت مواد پلاستیکی مورد استفاده در منازل و چه به صورت اسباب بازی هایی که در دسترس کودکانمان قرار می دهیم ؛ همه و همه از ماده ی بسیار ارزشمندی به نام نفت تهیه می گردند که میلیون ها سال طول کشیده تا ساخته شود و ما در چند صد سال ( و حتی به طور غیر قابل تصوری در صده ی اخیر ) به طور بی رویه از آن مصرف کرده ایم . مواد دیگری نیز مانند شیشه و آلومینیوم که در ساخت شیشه ها و قوطی های نوشابه که مصرف روزانه ی بی شماری دارند ، از طریق بهره برداری از ذخایر زمین تهیه می شوند .
استفاده ی بی رویه از این گونه مواد و تبدیل آن ها به زباله ی صرف ، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و در نهایت به کره ی زمین وارد می آورد . افزایش استفاده از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی نامرغوب که دوام زیادی ندارند ، تولید شانه های تخم مرغ پلاستیکی ، قوطی های نوشابه ی آلومینیومی و یا نوشابه های خانواده و غیره از جمله استفاده های بی رویه ی ما می باشد . البته این بدان معنی نیست که برای کاهش این امر راهی وجود نداشته باشد.
استفاده ی مجدد از موادی که در ساخت این محصول به کار رفته است ، تولید زباله ی کمتر و استفاده ی مجدد از آن ها در دیگر بخش های زندگی و خانه ، خرید اجناسی که از مواد بازیافتی درست شده اند و اجناسی که دوام زیادتری دارند ، همه به کاهش استفاده از ذخایر و نیز کاهش تولید زباله کمک می کند . با دادن وسایل مصرف شده ی سالم وتمیز خود به افراد دیگر ( به جای دور ریختن آن ها )و دادن وسایل به مراکز خیریه و یا دادن اسباب بازی های سالم به مهد کودک ها به جای دور ریختن آن ها ، می توان کمک موثری در حل این مسئله نمود.
شستن و استفاده ی مجدد کیسه های نایلونی یا فویل های آلومینیومی غذاهای آماده و یا تحویل دادن قوطی های آلومینیومی و یا ظرف های نوشابه به مراکز بازیابی، جدا سازی زباله ها از یکدیگر و حتی در مواردی که امکان باشد تولید کمپوست (کودسازی) از مواد غذایی اضافه نیز از جمله کارهایی است که ما با انجام آن ها می توانیم کمک موثری در کاهش مصرف و تولید آلودگی نماییم .

 


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:, | 15:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |